|
Oaza - miejsce spotkania i dialogu religii i kultur Assalam alaykum!Pokój Wam!Ahlan wa sahlan!Czuj się jak u siebie!Marhaban!Witaj!Tu spotkasz ludzi różnych religii i kultur.Tu prawem jest pokój i szacunek.Tu zdobywamy wiedzę i dyskutujemy inteligentnie i otwarcie,nawet jeśli nasze poglądy są bardzo różne.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Morrigan
Wielbłąd
Dołączył: 25 Lut 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Czw 23:29, 01 Mar 2007 Temat postu: pytanie o wypowiedz proroka |
|
|
Slyszalam kiedys, ze prorok Mahomet powiedzial podobno, ze muzulmanie maja pomagac chrzescijanom odbudowac ich koscioly, jesli te zostaly spalone?
Czy to prawda? Ewentualnie, jak to dokladnie brzmialo i gdzie jest napisane? I czy dotyczy do tylko swiatyn chrzescijanskich, czy innych miejsc kultu i innych religii tez?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
anisa
Turysta
Dołączył: 26 Lip 2006
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: BRUKSELA
|
Wysłany: Pią 0:21, 02 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Nic mi o tym nie wiadomo , Muzulmanin na zakaz wczodzenia do kosciolow , wiec odbudowywac je bylo by dla niego grzechem
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Morrigan
Wielbłąd
Dołączył: 25 Lut 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 0:29, 02 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
anisa napisał: | Muzulmanin na zakaz wczodzenia do kosciolow |
A to dziwne. Masz na to jakis dowod?
Bo podobno kalif Omar wchodzil do kosciolow w Jerozolimie i modlil sie w nich (modlitwe muzulmanska oczywiscie).
Ibn Munkiz, rycerz muzulmanski i pamietnikarz syryjski, ktory przyjaznil sie z Saladynem, modlil sie w kosciolach chrzescijanskich, a jego znajomi francuscy rycerze pilnowali, zeby nikt mu nie przeszkadzal. Jego pamietnik jest przetlumaczony na polski - mozesz sprawdzic.
Muzulmanie polscy od paru lat uczestnicza w organizowanym przez KR-K dniu wspolnej modlitwy w kosciele. Rozumiem, ze uznajesz w takim razie, ze Wasz wlk mufti na Polske (Miskiewicz, czy jakos tak?) lamie jakies Wasze zasady?
Podejrzewam, ze znalazloby sie jeszcze kilka przykladow.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
anisa
Turysta
Dołączył: 26 Lip 2006
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: BRUKSELA
|
Wysłany: Pią 0:54, 02 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
Z fatwy wynika ze mozna wchodzic do kosciolow tylko w celu nawolywania wierzacych na Islam
Znalazlam fatwe ktora zabrania wchodzenia do miejsc kultu innych religii (chyba ze wchodzimy tam by nawolywac do religii Allaha).
Umar powiedzial:
I nie wchodzcie do kosciolow i miejsc kultu politeistow poniewaz przeklenstwo Allaha na nich spoczywa.
Przekazal Al-Bayhaqî z lancuchem autentycznym, dochodzacym az do Umara.
Al-Bayhaqî w "SUNAN" (9/234) i `Abda-R-Razzâq w "MUSNAD" nr1609
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Czytalam Hadis w ktorym Umar modlil sie w kosciele ale pozniej zostal on przeksztalcony na meczet .
Modlitwa w kosciele jest zabroniona
Umar przekazal ze gdzie sa obrazy nie modlimy sie , dlatego ze aniolowie nie wchodza do domow z obrazami czyli postaciami ludzkimi i te miejsca sa jak meczet wybudowany na ludzkim grobie
Jest to hadis Sahih Bouhari i Sahih Muslim (moje wlasne tlumaczenie )
Cala fatwe mozna przeczytac
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez anisa dnia Pią 1:35, 02 Mar 2007, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Malak al-mawt
Advocatus diaboli - Inkwizytor
Dołączył: 27 Maj 2006
Posty: 294
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z Ósmego Kręgu Piekieł
|
Wysłany: Pią 0:54, 02 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Hmmm...z tego co słyszałam to jest taki hadis...ale dla pewności poproszę o pomoc Sahar...ona lepiej się orientuje w hadisach jako muzułmanka.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Morrigan
Wielbłąd
Dołączył: 25 Lut 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 1:10, 02 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
anisa napisał: | http://islamqa.com/index.php?ln=fre&ref=10108
Z fatwy wynika ze mozna wchodzic do kosciolow tylko w celu nawolywania wierzacych na Islam
Znalazlam fatwe ktora zabrania wchodzenia do miejsc kultu innych religii (chyba ze wchodzimy tam by nawolywac do religii Allaha).
Umar powiedzial:
I nie wchodzcie do kosciolow i miejsc kultu politeistow poniewaz przeklenstwo Allaha na nich spoczywa.
Przekazal Al-Bayhaqî z lancuchem autentycznym, dochodzacym az do Umara.
Al-Bayhaqî w "SUNAN" (9/234) i `Abda-R-Razzâq w "MUSNAD" nr1609
[link widoczny dla zalogowanych]
Czytalam Hadis w ktorym Umar modlil sie w kosciele ale pozniej zostal on przeksztalcony na meczet .
Modlitwa w kosciele jest zabroniona
Umar przekazal ze gdzie sa obrazy nie modlimy sie , dlatego ze aniolowie nie wchodza do domow z obrazami czyli postaciami ludzkimi i te miejsca sa jak meczet wybudowany na ludzkim grobie
Jest to hadis Sahih Bouhari i Sahih Muslim (moje wlasne tlumaczenie )
Cala fatwe mozna przeczytac
[link widoczny dla zalogowanych] |
Z tekstu w pierwszym linku wynika, tylko, ze jakis uczony (?) uwaza, ze muzulmanie "shouldn't" - "nie powinni" wchodzic do kosciolow, "just to look around" - "tylko po to, zeby rozejrzec sie". To chyba nie ma rangi kategorycznego zakazu, typu - "zakazane jest picie alkoholu", podane explicite w Koranie. Zwlaszcza, ze w islamie to AFAIK - ilu interpretujacych - tyle interpretacji.
Drugi link nie dziala.
Trzeci link - angielska wersja strony otwiera mi tylko jakis spis tresci.
Co do modlitwy Omara, to kosciol ten zostal zamieniony na meczet dopiero pozniej. Podobnie zreszta jak Haghia Sophia po zdobyciu przez Turkow.
Nie odnioslas sie do Ibn Munkiza. A z calym szacunkiem, ale nie sadze, zeby muzulmanski rycerz z XII wieku, przyjazniacy sie z Saladynem i walczacy dla Allaha przeciwko krzyzowcom mniej znal sie na zakazach islamu od polskich konwertytek.
Nie odnioslas sie rowniez do Waszego muftiego i kierownictwa muzulmanskich organizacji w Polsce, uczestniczacych we wspolnym event'cie w kosciele.
Ale z checia poczekam na odpowiedz rzeczonej Sahar, ktora jak rozumiem jest tu kims w rodzaju "eksperta" .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
anisa
Turysta
Dołączył: 26 Lip 2006
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: BRUKSELA
|
Wysłany: Pią 1:45, 02 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Drugi link juz dziala i dodalam jeszcze jeden
Niestety nie jestem mocna w histori i na temat rycerza nic jak narazie nie slyszalam ale jezeli nasz jakies zrodla z checia poczytam
Nie mieszkam w Polsce wiec nie mam zielonego pojecia co sie tam dzieje
Chce jeszcze dodac ze Prorok (saaws) nie wszedl do Kaba zanim nie zostaly wyrzucone i zniszczone obrazy i statuetki
Prorok (saaws) powiedzial "Ci ludzie , jak tylko ktos pobozny wsrod nich umrze , buduja na jego grobie kosciol i dekoruja go obrazami sa to ludzie najgorsi w oczach Allaha w Dzien Ostateczny" .
Ale jezeli nie ma tam obrazow Towarzysze modlili sie w kosciele [Al Fatawal Kubra, 2/59].
Oumar powiedzial takze ze nie wchodzimy do kosciolow jak sa tam obrazy , sa to miejsca podobne jak meczet wybudowany na ludzkim grobie ( Sahih Buchari i Sahih Muslim)
Allah wie lepiej
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Morrigan
Wielbłąd
Dołączył: 25 Lut 2007
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 2:31, 02 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Hiszpanscy muzulmanie jakos tez nie widza problemu we wchodzeniu do kosciola, a nawet modleniu sie w nim:
Cytat: | The Islamic leadership in Spain has sent a letter to the Vatican asking to be allowed to worship in Cordoba Cathedral.
Muslims ask to worship at Cordoba
More than a million of Spain's 44 million
inhabitants are Muslims
Spanish Muslims have written to the Vatican to demand the right to worship at Cordoba Cathedral.
Spain's Islamic Board wrote to Pope Benedict XVI on Tuesday, calling on him to grant them permission to worship in the cathedral, parts of which were built as a mosque during Spain's period of Islamic rule.
The group said in their letter: "What we wanted was not to take over that holy place, but to create in it, together with you and other faiths, an ecumenical space unique in the world which would have been of great significance in bringing peace to humanity."
They said that senior Spanish Catholic clergy had earlier rejected requests for Muslims to be allowed to prostrate themselves inside the Cathedral.
Mansur Escudero, the board's secretary general, said security guards often stop Muslim worshipers from praying at the old mosque.
He said: "There are reactionary elements within the Catholic Church, and when they hear about the construction of a mosque, or Muslim teachings in state schools, or about veils, they see it as a sign we are growing and they oppose it."
Mansur said Muslims came from around the world to see Cordoba's Cathedral, which is still commonly known as the Cathedral-Mosque.
Complex history
The Roman Catholic cathedral had originally been a mosque but was converted into a cathedral in the 13th century.
The mosque itself was built on the site of the earlier cathedral of St Vincent which was demolished by Cordoba's Muslim rulers following the Islamic invasion and occupation of parts of southern Spain in the eight century.
In December, Spain's Catholic Bishops Conference released a statement, quoted by newspaper ABC, saying it "did not recommend" Muslims prayed at the Cathedral and was not prepared to negotiate the building's shared use with other faiths.
Spain's last Muslim territory fell with the conquest of Granada in 1492 after almost eight centuries of Muslim rule. |
To cytat ze strony [link widoczny dla zalogowanych]
Co do Ibn Munkiza to nie sprawdzalam, ale powinna byc o nim notka chocby w Wikipedii. Poza tym wydawalo mi sie, ze jest dosyc znany wsrod muzulmanow (przynajmniej jest wsrod tyhc, ktorych znam) i osob zainteresowanych islamem i kultura arabska.
A tutaj o ostatnim dniu islamu w KK:
Cytat: |
VII Dzień Islamu w Kościele Katolickim w Polsce
26 stycznia 2007 roku.
Dom Rekolekcyjny "Amicus"
im. Ks. Jerzego Popiełuszki,
przy parafii Św. Stanisława Kostki
ul. Hojusza 2 w Warszawie
godz. 17.30
Komitet ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi
Rady ds. Dialogu Międzynarodowego Konferencji Episkopatu Polski
Abraham - Ojciec wiary
Program:
A. Dyskusja panelowa.
B. Muzyka Orientu.
C. Spotkanie modlitewne.
I. Wprowadzenie.
1. Przywitanie uczestników i nawiązanie do tematu:"Abraham - Ojciec wiary".
2. Odczytanie przesłania (lub przesłań).
II. Czytanie Ksiąg Świętych.
3. Czytanie z księgi Rodzaju 17, 1-9.
4. Psalm 47.
5. Czytanie z Koranu, Sura 6, 75-85.
III. Dwugłos Chrześcijańsko-Muzułmański.
6. Komentarz muzułmański.
7. Refleksja chrześcijańska.
8. Chwila ciszy.
IV. Modlitwy i Znak Pokoju.
9. Dua - muzułmańska modlitwa spontaniczna.
10. Modlitwa wiernych zakończona modlitwą "Ojcze nasz".
11. Chwila ciszy.
D. Poczęstunek.
Bp Romuald Kamiński
Przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi
Rady ds. Dialogu Międzynarodowego Konferencji Episkopatu Polski
VII Dzień Islamu w Kościele Katolickim w Polsce
26 stycznia 2007 roku. |
Ze strony [link widoczny dla zalogowanych] pod egida muftiego Miskiewicza.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Sahar Al-Lakhistaniyya
Al-Mujahida fi sabil Allah - Inkwizytor
Dołączył: 27 Maj 2006
Posty: 311
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z Lechistanu
|
Wysłany: Pią 3:47, 02 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Moje szybkie tlumaczenie fatwy z [link widoczny dla zalogowanych] przepraszam, ze troche „drewniane”, ale jestem na badaniach i kazda minuta netu kosztuje mnie duzo.
Cytat: | Muzulmaninowi wolno wejsc do kosciola lub innego miejsca kultu. Ma to odniesienie miedzy innymi do czynow niektórych z towarzyszy Proroka (Pokoj z Nim). Sprawa zalezy glownie od intencji osoby, która to robi. Jeśli intencja jest otrzymanie blogoslawienstwa lub wyznanie grzechow komus innemu niż Bog, to taka wizyta jest zabroniona. Natomiast jeśli intencja jest np. po prostu zwiedzanie, poznanie obyczajow i sposobow kultu chrzescijan lub udzial w radosnym wydarzeniu jak slub, to jest to z cala pewnoscia dozwolone.
Odpowiadajac na pytanie (o mozliwosc wejscia muzulmanina do kosciola) Shaykh Ahmad Kutty, wykladowca i uczony muzulmanski z Islamic Institute of Toronto powiedzial:
„Wszystko zalezy od intencji i celu Twojej wizyty. Jeśli wchodzisz do kosciola, by czcic na sposób chrzescijan, otrzymac blogoslawienstwo, wyznac grzechy lub uzyskac korzysci od kogos innego niż Bog, to jest to zle.
Jeśli jednak nie jest to z zadnego z w/w powodow, i poszedles tam po porstu by obderwowac, jak chrzescijanie odprawiaja swoje obrzedy i zwyczaje lub w celu nawiazania dialogu, wspolpracy w szlachetnych przedsiewzieciach, to nie ma w tym nic zlego.
W takich sytuacjach może to być nawet wysoce zalecane, zaleznie od natury i warunkow Twojej wizyty. Wiemy, ze kalif ‘Umar (oby Bog był z niego zadowolony) w czasie pobytu w Jerozolimie, odwiedzal zabytkowy kosciol w towarzystwie patriarchy, jednak odmowil modlenia się w srodku. Zapytany o powod odpowiedzial: „Obawiam się, ze gdybym tak zrobil, muzulmanie mogliby pozniej zajac ten budynek jako meczet lub musalle (miejsce modlitwy)” .*
Podsumowujac, mogę powiedziec, ze nie ma nic zlego w tym, by muzulmanie odwiedzali koscioly, synagogi, swiatynie, jeśli ich celem nie jest oddawanie tam czci komu innemu niż Bog.” |
* Mój przypis: czyli ‘Umar moglby się tam pomodlic (i nie widzial w tym nic zlego), ale nie chcial tego uczynic, obawiajac się, ze pozniej kosciol ten moglby zostac chrzescijanom odebrany. A miejsca kultu dhimmich („chronionych”, „ludzi Ksiegi”), podobnie jak caly ich dobytek, znajduja się pod ochrona islamu, jeszcze od Konstytucji Medynenskiej, o czym mowil prorok Muhammad i co ‘Umar wlasnie podkreslal, nawet w swoim testamencie.
Co do ‘Usamy Ibn Munkidha – zasadniczo masz racje, Morrigan. To miejsce w którym się modlil w Jerozolimie, to był dawny maly meczet kolo meczetu Al.-Aqsa, zamieniony po I krucjacie na kosciol, ale ‘Usama wchodzil do niego i modlil się w nim (mimo krzyza itd.), „eskortowany” przez Frankow. Off-topujac – fajnie, ze czytalas jego pamietniki – to swietne zrodlo nie tylko do historii, ale i obyczajowosci arabsko-muzulmanskiej i relacji muzulmansko-chrzescijanskich.
Sa tez hadisy sahih (miedzy innymi w Bukharim), ze muzulmanie, ktorzy wyemigrowali do Etiopii, w tym zony Proroka (Pokoj z Nim), wchodzili tam do kosciolow. Prorok, slyszac o tym, skrytykowal obecne w tych kosciolach obrazy, ale nie skrytykowal samego faktu wchodzenia przez nich do tych przybytkow. Gdyby mialo to byc zakazane, z pewnoscia wyraznie by to powiedzial, a nie tylko krytykowal malarzy i rzezbiarzy.
Co do Dnia Islamu w Kosciele Katolickim w Polsce, to wszystko sie zgadza, jak podalas .
Tego hadisu, o który pytalas, wciąż szukam.
Natomiast jakis czas temu wpadlam na ten artykul. Wybaczcie, ale nie mam juz czasu go przetlumaczyc teraz:
Cytat: | Muslims Collect Money to Rebuild Burned Churches
Keith Roshangar
Religion News Service
Print Page
A group of American Muslims is using compassion to counter the violent reactions of fellow Muslims who were angered by Pope Benedict XVI's controversial remarks about Islam.
The Florida office of the Council on American-Islamic Relations said Thursday (Sept. 21) that it will deliver $5,000 in seed money to help repair six churches in the Palestinian Territories that were damaged by Muslims who were infuriated by the pope's speech.
"We're still waiting for a detailed report from the Catholic Near East Welfare Association to find out the full cost of the damage," said CAIR-Tampa Executive Director Ahmed Bedier, announcing the campaign with Catholic officials in St. Petersburg, Fla. "But the response has been received well."
The Rev. Robert Gibbons, vicar general for the Diocese of St. Petersburg, is accepting the donation on behalf of Catholic Near East Welfare Association, a New York church agency that offers humanitarian and pastoral support to churches in the Middle East and around the world.
"I'm very impressed that (CAIR) would make this statement to Christians that Muslims don't condone this violence," Gibbons said.
On Sept. 12, the pope cited a Byzantine emperor who had called the Muslim prophet
Muhammad's teachings "evil and inhuman." Several churches were burned as a result.
Bedier said "these churches were protected under Islam. We were upset to see them attacked."
Bedier said the idea to collect money for the restoration originated from individuals within the Tampa-area Muslim community who were concerned about increased Muslim-Christian friction. CAIR leaders said the campaign would soon go national.
"Of course, we're very excited," said the Rev. Guido Gockel, the assistant secretary general of the Catholic Near East Welfare Association.
"In a world where there is so much division, it's good to see a little solidarity."
|
Jak znajde ten hadis to go jakos podesle na forum.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Aisha
Poganiacz wielbłądów
Dołączył: 29 Maj 2006
Posty: 130
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Wawa
|
Wysłany: Pią 12:45, 02 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
anisa napisał: | Muzulmanin na zakaz wczodzenia do kosciolow |
Pierwsze słyszę.
anisa napisał: | Chce jeszcze dodac ze Prorok (saaws) nie wszedl do Kaba zanim nie zostaly wyrzucone i zniszczone obrazy i statuetki |
Nie bardzo rozumiem związek tej wypowiedzi z tematem. Zdaje sobie chyba siostra sprawę, że z punktu widzenia islamu, Koranu i sunny jest dość istotna różnica między "obrazami i statuetkami" politeistycznymi a kościołami chrześcijan (nawet z ich obrazami w środku), którzy są Ahl ul-Kitab ("ludźmi Księgi", któym także zostało dane wcześniej Objawienie). W wielu hadisach podkreślane jest, że miejsca kultu Ahl ul-Kitab są chronione, nie wolno ich zajmować, zamieniać siłą na meczety, niszczyć. Są szanowane, gdyż z Ahl ul-Kitab łączy muzułmanów wiara w tego samego Jedynego Boga, Jego Proroków i Wysłanników i to samo Objawienie.
anisa napisał: | sa to ludzie najgorsi w oczach Allaha w Dzien Ostateczny |
W tym hadisie nie chodziło o budowniczych kościołów ani tym bardziej o wchodzących do kościołów, tylko o tworzących wszelkiego rodzaju wizerunki (malarzy, rzeźbiarzy), co powtarza się też w innych hadisach. Tak jak pisała siostra Sahar - gdyby wchodzenie do kościołów miało być zabronione, to Prorok Muhammad (Pokój z Nim) na pewno wyraźnie zabroniłby tego, kiedy jego żony opowiadały mu o wizycie w kościele w Abisynii lub nawet taki zakaz znalazłby się w Koranie. Tymczasem Prorok (Pokój z Nim) jedynie zakazał wykonywania obrazów i posągów na podobieństwo tych w kościołach.
Co do Dnia Islamu w Kościele Katolickim, to od lat uczestniczą w tym wydarzeniu osoby z kierownictwa Ligi Muzułmańskiej i MZR, włącznie z muftim Tomaszem Miśkiewiczem, który ukończył studia shari'a. No ale cóż, może należało by do niego napisać w sprawie wchodzenia do kościołów .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|